מתוך הבלוג

10 סיבות מדוע עצים חשובים

10 סיבות מדוע עצים חשובים

כולנו יודעים שעצים הם אחת המתנות הכי יקרות מהטבע שאיפשרו את החיים על כדור הארץ. למרות שחשיבותם ברורה, בני האדם לקחו את ערכם כמובן מאליו ועשו צמצום דרסטי וטרגי במספרם ההיסטורי. לכן, האקטיביזם הסביבתי הנוכחי מתמקד בהגדלת מספר העצים וניהולם בר קיימא כך שהסחורות והשירותים הרבים שהם מספקים יוכלו להתקבל גם על ידי כל הדורות הבאים. למרות שעצים ללא ספק נחשבים חשובים בעיני רבים, חשיבותם של העצים היא רבה ומגוונת. הנה 10 מדוע עצים חשובים לנו ומדוע יש לנהל אותם באופן בר קיימא.

1.עצים נותנים חמצן ומטהרים את האוויר שאנו נושמים.

מדוע עצים חשובים? עצים מיערות הגשם מהווים כ-28% מהחמצן שאנו נושמים בעוד שרוב החמצן (בסביבות 70%) מגיע מהפיטופלנקטון האוקיאני. בעוד ש-28% מהחמצן בעולם הוא נתון משמעותי בעצמו, לעצים יש גם תפקיד חשוב נוסף בנשימה שלנו. הם עושים זאת על ידי טיהור האוויר שאנו נושמים כאשר הם קולטים מזהמי אוויר כמו פחמן דו חמצני (CO2), תחמוצת חנקן (NO2) ושאר חלקיקים (PM). בקיצור, יותר עצים פירושם אוויר נקי יותר ויותר בני אדם בריאים.

2.עצים מספקים עצים ועצי הסקה.

עץ, המגיע מעצים מוצא את השימוש שלו כמעט בכל חלקי חיי היומיום שלנו. הוא משמש לייצור רהיטים, בניית בתים ומבנים, ריהוט, בנייה, כלים, עבודות יד ומוצרים רבים אחרים. באופן דומה, עצי הסקה הם שיטת חימום פופולרית מאוד במדינות מפותחות תוך דלק כפייתי לבישול במדינות מתפתחות רבות. הציוויליזציה האנושית חייבת חוב עצום ליכולת העבודה, התכונות המבניות וחוזקם של עצים ועצי הסקה שמקורם בעצים.

3.עצים הם קריטיים לביטחון התזונתי שלנו.

מחקר חדש של מדענים טוען שיש בערך 73,300 מינים של עצים על פני כדור הארץ. ביניהם יש עשרות אלפי עצי מאכל כאשר חלקי המאכל משתנים בין המינים. עם זאת, כמעט כל חלקי העצים ניתנים לאכילה כמו פירות, פרחים, מוהל, קליפה, זרדים, שורשים, עציצים וכו’. הנפוצים שבהם הם פירות כמו תפוחים, תפוזים, פפאיות וכו’. המוהל משמש להכנת סירופ בזמן קליפות משמשים בדרך כלל כתוספים ארומטיים כמו זה של Cinnamomum verum. למרות שעצים אינם מייצרים מזון בסיסי כמו גידולים חקלאיים, תפקידם של העצים בהבטחת ביטחון תזונתי הוא יותר עקיף מאשר ישיר. מאחר שמספוא עצים הוא מקור עיקרי למזון לבעלי חיים, חיות משק אינן יכולות להתקיים ללא עצים לאורך זמן. אז, כל מערכת המזון של העולם תלויה בעצים. למעשה, מחקרים מראים שאם עצים ייעלמו מהאדמה בפתאומיות, נמות הרבה יותר מוקדם מרעב מאשר נמות מחוסר חמצן.

4.עצים הם ביתם של ציפורים ובעלי חיים.

עץ בודד יכול להיות בית לכל כך הרבה סוגים שונים של חיים. לציפורים, נמלים, נחשים, עכבישים, פרפרים, קופים, עצלנים וכו’ יש עצים כמגוריהם גם בערים ובעצים פזורים. ביערות, מאות ואלפי עצים מציעים בית לכל חיות הבר. פילים, נמרים, ברדלסים, צבאים וכל שאר חיות היער תלויים בעצים למקלט ומזון. בעלי חיים ארבוריים מבלים את רוב זמנם בעצים. ניתן לראות בקלות את חשיבותם של עצים כבית גידול לציפורים ובעלי חיים על ידי שתילת עץ בחצר האחורית שלך וצפייה במגוון העצום של ציפורים ובעלי חיים שהוא מושך תוך כדי גדילתו.

5.עצים עוזרים לווסת את מחזור המים.

בעצים, תהליך שחרור המים בצורת אדי מים לאטמוספירה מפני השטח של חלק גופם, בדרך כלל העלים, מכונה טרנספירציה. על ידי משיכת מים הנמצאים על פני השטח ושחרורם לאטמוספירה, עצים עוזרים להיווצרות עננים שמניעים גשמים. החזרה על מחזור זה מביאה למחזור המים. כריתת היערות בקנה מידה גדול של יערות גשם טרופיים גרמה לדפוסי מזג אוויר לא יציבים וניתן להבחין בתופעה זו גם בקנה מידה קטן יותר באזורים רבים. נטיעת עצים נוספים היא אפוא דרך יעילה להתמודד עם אירועי מזג אוויר קיצוניים כמו שיטפונות ובצורת אשר השפיעו לרעה על המערכת החקלאית.

6.עצים הם כיור פחמן מרכזי בעולם.

עצים הם שוקעי פחמן מכיוון שהם עוזרים לקלוט פחמן אטמוספרי ולאגור אותו בביומסה שלהם במשך מאות שנים. פחמן דו חמצני הוא אחד מגזי החממה העיקריים אשר לוכדים חום באטמוספרה. התיעוש והעיור העלו במהירות את רמת הפחמן הדו חמצני באטמוספרה, מה שהביא לעלייה מתמדת ברמת הטמפרטורה של כדור הארץ לעבר רמות מדאיגות. עץ בוגר בודד יכול ללכוד 10 ק”ג של CO2 מדי שנה. לרוע המזל, בני אדם פולטים 40 מיליארד טון של C02 מדי שנה. לפיכך, למרות שהאפשרות היחידה להילחם בשינויי האקלים היא הפחתת פליטות, לעצים יש חלק עצום בסיוע להשגת מטרה זו.

7.עצים שומרים על בריאות האדמה.

עצים שומרים על הקרקע פורייה ובריאה במובנים רבים. עצים הנטועים בסמוך לקרקע חקלאית עוזרים למשוך חומרי הזנה הנמצאים עמוק בתוך האדמה, בחזרה אל פני השטח. הם גם הופכים את האדמה לפורייה יותר על ידי הוספת ביומסה לאדמה כשהם משירים עלים או לאחר מותם. עצי קטניות כמו שיטה מוסיפים חנקן ישירות לאדמה. מערכת השורשים העמוקה והמסועפת של העצים עוזרת לשמור על מבנה הקרקע על ידי שיפור הנקבוביות ותכולת הלחות. יתרה מכך, עצים גם מטהרים את הקרקע מפחמן ומזהמים אחרים.

8.עצים משמשים בהנדסה.

ביו-הנדסה בהנדסת מבנים היא יישום הצמחייה ככלי להשגת פונקציות הנדסיות. עצים נמצאים בשימוש נרחב בטכניקות ביו-הנדסה כדי לשפר את היציבות של אדמות משופעות ולמנוע שחיקה. עצים מספקים כיסוי ואחיזה לאדמה החשופה והרופפת אחרת. זה מחזיק את הקרקע במקומה ומונע מפולות ושחיקת קרקע. העצים הנטועים על גדות הנהר משמשים כסכר טבעי למניעת כריתה של גדות הנהר.

9.לעצים יש ערך אסתטי ופנאי.

תפקידם של עצים בשיפור הבריאות הנפשית של אנשים, במיוחד תושבי העיר, מגובה במחקרים מדעיים רבים. הייעור העירוני גדל לענף חשוב של ייעור וכל עיר אחרת מנסה לשלב בה כמה שיותר עצים. אזורים מיוערים עם עצים מוגנים כפארקים לאומיים שבהם אנשים יוצאים לטיולים ולקמפינג. ספארי בג’ונגל, צפרות וכו’ הם פעילויות פנאי מפורסמות שבהן יערות שמורים היטב.

10. לעצים יש משמעות תרבותית ודתית.

מכיוון שבני אדם התפתחו לצד עצים, קהילות ותרבויות קשורות איתם באופן הדוק. בתרבות ההינדית, עצים כמו פיקוס רליגיוסה נחשבים לקדושים וסוגדים. עץ הבודהי, שתחתיו השיג גאוטאם בודהה הארה הוא גם אותו מין. האזכור של עצים בתנ”ך הוא יותר מכל יצור חי אחר. יתרה מכך, זני העצים המצויים בכל חלקי העולם עיצבו את התרבות, המסורת, התזונה ואורח החיים של אנשים על סמך מיקומים גיאוגרפיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *